Verkooptelefoontjes aan banden: bellen als je ooit klant was mag ook niet meer

energie zelf vergelijken

Het kabinet wil telemarketing volgend jaar verder beperken. Bedrijven mogen je straks dan ook niet meer bellen als je al klant bent geweest. Voor verkoop aan de deur moeten eveneens strengere regels komen.

De nieuwe regels moeten op 1 juli 2026 ingaan, meldt minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken.

Ongevraagde verkooptelefoontjes leiden bij veel mensen tot irritatie, wat in het verleden al heeft gezorgd voor strengere regels. Maar bedrijven mogen nu nog wel bellen als je klant bent (geweest). Ook dat moet volgens Beljaarts beteugeld worden. Hierbij wordt wel een uitzondering gemaakt voor dagbladen, tijdschriften, goede doelen en loterijen die aan goede doelen geven.

Ook komt hij met strengere regels voor verkoop aan de deur. Wie ja heeft gezegd op een aanbieding, moet voortaan drie dagen de tijd krijgen om over die aanbieding na te denken. Dit staat los van de al bestaande bedenktijd van veertien dagen waarin je de overeenkomst kunt opzeggen.

Volgens het ministerie voelen met name kwetsbare consumenten zoals ouderen zich vaak onder druk gezet door verkopers aan de telefoon, aan de deur of op straat.

“Het is niet acceptabel dat consumenten nog altijd aan de deur of telefonisch onder druk worden gezet om bijvoorbeeld een nieuw energiecontract te nemen. Terwijl het juist verstandig is om over dit soort zaken even langer te kunnen nadenken”, zegt Beljaarts.

Een totaalverbod op dit soort verkoopmethodes zit er niet in, omdat Europese regels dat niet toestaan.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *